Möödunud aasta lõpus täienesid Eesti Meremuuseumi kogud kapten Oskar Metsküla (1925-2013) kollektsiooniga. Materjali tõi Inglismaalt ja annetas meremuuseumile tema Eestis elav sugulane Erki Orav. Kollektsioon on haruldane sisaldades fotosid, dokumente ja esemeid, mis on seotud kapteni haridustee ning teenistusega paguluses. Eraldi väärivad esiletoomist Oskar Metsküla käsikirjalised mälestused.
Oskar Metsküla.
Oskar Metsküla sündis aastal 1925 Saaremaal Sõrves Mäebe külas meremehe Andres Metsküla paljulapselises peres. Ta lõppis Mõntu algkoolis ja vabal ajal tegeles aktiivselt skautlusega. Aastal 1943 mobiliseeriti Oskar Metsküla Saksa sõjaväkke Eesti diviisi, peale sõda oli ta 1945-1946 sõjavangis. Vabanedes asus ta elama Inglismaale, kus töötas aastaid Bradfordis tekstiilitööstuses.
Oskar Metsküla unistus oli saada meremeheks. Katsed leida tööd Inglise laevadel luhtusid, kuna tal puudus varasem laevasõidukogemus. Londoni Eesti Vabariigi saatkonna vahendusel sai ta madruse koha aurulaeval La Villa. See oli endine Tallinna Laevaühisuse laev Vilk, mis jäi sõja alguses Inglismaale. Kaubalaevana kasutatud auriku La Villa meeskond koosnes eestlastest ja sõitis valdavalt Euroopa riikide vahel Panama lipu all.
Aurulaev La Villa.
Aastal 1951 alustas Oskar Metsküla kaugõppes merekooli eelklassi õpinguid, eesmärk oli saada tüürimeheks. Ta hankis Stockholmist Eesti Korrespondent Instituudi kaudu õppematerjale ja õppis esialgu eesti, hiljem inglise keeles.
Paari aasta pärast lahvatanud laevanduskriisi ajal pandi Panama lipu all sõitvad vanad laevad seisma ja paljud Eesti meremehed jäid tööta. Oskar Metsküla leidis nooremmadruse koha Briti tankeril British Splendour. Laeval töötades täiendas ta oma inglise keele oskust ja seejärel sooritas Transpordiministeeriumis vanemmadruse eksami. Kauaoodatud Inglise meremehe teenistusraamat avas talle tee Inglismaa laevadele. Alates aastast 1955 töötas ta erinevatel laevadel nii puusepa kui ka pootsmanina ning kord II tüürimehe asendajana.
Haridusteed jätkas Oskar Metsküla Hulli Merekoolis, kus õppis kaubalaevastiku tekiohvitseride osakonna II tüürimeeste klassis ning täiendas end Londoni Merekooli signaliseerimiskursusel. Aastal 1959 sai ta kaugsõidu II tüürimehe tunnistuse. Selles ametis töötades sooritas Oskar Metsküla aastal 1965 Hulli Merekoolis I tüürimehe eksami. Neli aastat hiljem läbis ta edukalt kapteni eksami ja veel kolme aasta möödudes asus kaptenina ka teenistusse.
Kapteni eksami edukat sooritamist kinnitav tunnistus.
1970ndate aastate teises pooles töötas Oskar Metsküla Lõuna-Aafrika kaubalaevastiku tanklaevadel, hiljem taas Inglismaa kaubalaevastikus. Esmakordselt külastas ta Eestit 1981. aastal kaubalaeva Evenduke kaptenina kui vedas Rootsist Tallinnasse teravilja. Viimased tööaastad sõitis ta Iiri laevadel, kuni jäi aastal 1987 pensionile. Saaremaad külastas Oskar Metsküla aastal 1992 peale 49 aastat eemalolekut.
Madrusena merd sõites alustas Oskar Metsküla näidendite kirjutamisega. 1950ndatel aastatel ilmus näidend „Hülgekütid“. Kokku on ta elu jooksul kirjutanud üle kümne näidendi, lisaks lühipalu ja luuletusi. Oskar Metsküla looming on antud Teatri ja- Muusikamuuseumi kogusse.
Ülevaate koostas Eesti Meremuuseumi peavarahoidja Ruth Ristmägi.