Teksti suurus

Reavahe kõrgus

Kontrastsus

Muud valikud

Liitu uudiskirjaga

    Meremessil 2023 esitleb Eesti Meremuuseum renoveeritud klassikalist mootorpaati Carry.

    Meremessil 2023 esitleb Eesti Meremuuseum renoveeritud klassikalist mootorpaati Carry. Pika ajalooga mahagonist lõbusõidukaatri tulevaste tööülesannete hulka kuuluvad muuseumi VIP-külaliste sõidutamine, õppereisid Tallinna lähiümbruse saartele ja sadamatesse ning meremuuseumi lastelaagrites osalejate meresõiduõpe.  

    Carry mahutab 8 reisijat, meeskonnaliikmeid on 2. Laeval on WC, kambüüs ning kajutites magamiskohad 4 reisijale. Ilusa ilma korral on Carry kokpit ja reisijateruum päikesele avatud, jahedamatel päevadel või vihma korral saab kogu laeva presendist ja PVC-st katuse abil kinniseks muuta mis muudab pardal viibimise hubaseks ka kevadel ning sügisel.  

    Mahagonipuust korpusega mootorpaat Carry on ehitatud 1949. aastal Rootsis ja on suure tõenäosusega kandnud kogu aeg sama nime. Ajastule kohaselt on Carry pika ja sihvaka kerekujuga ning suudab reisijad tänu presendiga kaetavale kokpitile ka tormisel merel kuivalt sihtkohta toimetada.  

     Ajalugu vajab veel selgitamist 

    Meremuuseum nägi Carry`t esmakordselt 2012. aasta novembris, kui kaater oli kile all ja konserveeritud. Carry saabus meremuuseumi omandusse 2013. aastal ja pärast esialgset põgusat korrastamist võeti alus kohe ka kasutusse. Carry osales Tallinna Merepäevadel ja teistel üritustel ning saatis samal aastal pidulikult ujuvdokki jäämurdja Suur Tõll. Siiski selgus paari aasta jooksul, et alus vajab põhjalikumat korrastamist ning Carry saadeti dokki.  

    Kahjuks pole meremuuseumil seni õnnestunud täpselt välja selgitada kaatri ehitajat ega varasemat kasutuslugu 1950.- 70. aastatel. Teada on, et Carry viimaseks omanikuks Rootsis oli Stockholmi ooperiteatri sepp Björn Wahlgren, kes müüs selle 7. juulil 2007. aastal ühele Pärnu Jahtklubi liikmele. Siis  oli paadil 1938. aasta Volvo EC 6 kuuesilindriline jõuallikas. Muhu saarel Nõmmkülas tegi aluse esimese rekonstrueerimise ettevõtte Väikene Paaditehas. Aastatel 2009-2010 sai Carry samas Muhus 6-silindrilise BMW D150 merediisli võimsusega 100 kW ja pöördemomendiga 3300 RPM.  

    Rekonstrueerimine 

    2018. aastal asus Carry keret restaureerima Enn Koppelmann. Esialgne entusiastlik plaan oli, et Carry saaks uuesti vette sama aasta suve lõpuks, ent see oli paraku liiga optimistlik. Korpust ja tekki kiht-kihilt lahti võttes tulid esile pehkinud kohad laudises, kaartes ja kiilsonis. Remondist sai kapitaalne rekonstrueerimine, mille käigus uuendati ja parandati kogu korpus nii seest kui väljast. Parandatud originaalplangutus sai klaasriidest vahekihi, mille peale läks uus mahagonist laudis, mis kaeti mitmete lakikihtidega. Kaater sai uue mootori, pilsipumbad, hüdraulilise roolisüsteemi, autopiloodi, vööripõtkuri, vihmakatte, elektrisüsteemi ning navigatsioonivahendid ja veel palju muud. Väliskorpuse lõpliku viimistluse tegi Swiss Perfomance Yachts. 

    Kasutus 

    Klassikaline mahagonipuust kaater esindab hobimeresõidu hiilgeaega, kui inimestel polnud kiire ning ilu prevaleeris kiiruse ja praktilisuse ees. Carry on küll varustatud parima kaasaegse meresõidu- ja navigatsioonitehnikaga, kuid aluse eesmärgiks ei ole kiirusrekordite püstitamine. Pigem on Carry ülesandeks anda kaatri reisijatele arusaam ja elamus rahulikust meresõidust ja imelistest külastuskohtadest, mida Eesti veeteedel on võimalik avastada. 

    Seepärast kavatseb meremuuseum oma esindusalust eelkõige rakendada Tallinna lähipiirkonna külastustel koos muuseumi töötajate ja koostööpartneritega, aga ka noorte meresõidukoolitustel, mida muuseum korraldab. 

    Tehnilised andmed 

    Pikkus 9,6 m; laius 2,6 m, süvis 0,8 m. 

    Mootor: VETUS 52 HP, 4-silindriga diisel, 38,3 kW, 3000 RPM 

    Kütusepaagid 2 x 80 liitrit 

    Hüdrauliline roolisüsteem ja vööripõtkur 

    Navigatsioon: SIMRAD NSS9 evo 3S ja AIS 

    Autopiloot: NAC-2 

    WC, gaasipliit ja külmik 

    Fotod Meremuuseumi kogud.

    Meie veebilehe kasutamise jätkamisega nõustute veebilehe põhifunktsioonide toimimiseks ja kasutaja eelistuste salvestamiseks vajalike küpsiste kasutamisega.

    Save preferences More info