- Lennusadamas
- 9.-12. klassile
- Kestus kuni 90 min
- Kohtumine tunni läbiviijaga Lennusadama fuajees, kust edasi liigub grupp Suurele Tõllule. Jätke välisriided selga!
Muuseumitunni eesmärk on tutvustada Tallinna evakuatsiooni ja sellele eelnenud ning järgnenud sündmusi II maailmasõja keerises.
Muuseumitunnis avatakse II maailmasõja sündmuste konteksti, Juminda miinilahingule eelnenud sündmusi ja okupatsioonide vaheldumist. Muuseumitunni lugu on üles ehitatud Juminda miinilahingus osalenud inimeste mälestustele. Käsitletakse ka Nõukogude Liitu evakueerunud kultuuritegelaste loomingut okupatsioonide ajal, toetades nii kunsti-, kirjandus- kui ka muusikaajaloo teadmisi.
- Muuseumitund toetab hästi II maailmasõja teema käsitlemist koolis. Enne tundi soovitame vaadata Eesti Sõjamuuseumi – kindral Laidoneri Muuseumi tellimusel valminud videot 1941. Aasta sõjategevusest Eesti territooriumil. Samuti soovitame vaadata saadet “Eesti aja lood. Okupatsioonid: 61, Pealetung.“
- Pärast tundi soovitame vaadata Sõjamuuseumi videot 1944. Aasta sõjategevusest Eestis ning otsida tegevusi E-Koolikotist märksõna alt “juminda miinilahing.” Samuti soovitame kuulata Gustav Ernesaksa pala „Mu isamaa on minu arm“ (Lydia Koidula sõnadele) ning saadet sarjast „Järjehoidja“, mis räägib pala loomisloost. Pärast seda võiksid õpilased kirjutada lühiessee / mõtiskluse teemal „Koduigatsus kui loomingut sütitav jõud.“
- Teemaga süvitsi tegelemiseks olenemata sellest, kas külastate muuseumitundi või mitte, soovitame huvilistel lugeda Mati Õuna raamatut “Juminda miinilahing”, vaadata Mati Talviku ajaloosarja “Eesti aja lood – okupatsioonid” ning kuulata Kuku raadio saadet, kus intervjueeritakse miinilahingut mäletavaid inimesi ning Eesti Meremuuseumi taskuhäälingute sarja “Põrgu Läänemerel.”
Õppekavaga kooskõlalised õpiväljundid
- Õpilane teab, miks 1941 augustis nõukogude väed ja nende kaaskondsed Tallinnast evakueeriti;
- Kirjeldab Eesti Vabariigi iseseisvuse kaotamist;
- Selgitab, millised sündmused eelnesid Tallinna evakueerimisele 1941. aasta augustis;
- Teab, millal algas ja lõppes Teine maailmasõda;
- Märgib ajateljele okupatsioonivõimude vaheldumise, baaside lepingu, Molotovi-Ribbentropi pakti sõlmimise ning suured küüditamised. Selgitab nende sündmuste tähtsust Eesti ajaloos;
- Gümnaasiumiõpilane teab, kes oli Otto Tief.
- Nimetab kultuuritegelasi, kes viibisid saksa okupatsiooni ajal Nõukogude Liidu tagalas ning toob näiteid nende loomingust, mis on loodud sel perioodil, vahetult pärast naasmist Eestisse või käsitlevad tagalas veedetud aega.
- Teab, et Gustav Ernesaks kirjutas pala „Mu isamaa on minu arm“ Lydia Koidula sõnadele 1944. Jaroslavlis.
- Teab, et Juminda miinilahing oli üks ohvriterikkamaid meresõja katastroofe maailma ajaloos.
- Märgib Soome lahe kaardil Tallinna evakuatsiooni teekonna, miinitõkete paiknemise ning selgitab Soome lahe tõkestamise strateegilisi tagamaid;
- võrdleb Juminda miinilahingut Pearl Harbori ja Normandia Dessandi sündmustega;
- selgitab põhjuseid, miks nii paljud inimesed miinilahingus hukkusid.