Font size

Line height

Contrast

Other

Liitu uudiskirjaga

    Allveearheoloogia: praht või pärand

    Lennusadama angaaris 

    5.-12. klass,  

    kestus 75 min (5-9. kl); 

    90 min (10-12.kl)  

    Muuseumitunni eesmärk on läbi praktiliste tegevuste käsitleda ajaloo uurimist esemeliste allikate põhjal ning tutvustada allveearheoloogiat kui ajalooteaduse haru ja allveearheoloogide tööd. 

    Tunnis uurime aja mõistet, vaatleme ajalooallikate olemust ja kuidas ajalugu uuritakse. Käsitleme seda teemat allveearheoloogia kaudu, sest merekultuur on Eesti kultuuri oluline osa. Üheskoos kehastume allveearheoloogideks ning suundume merepõhjast otsima vana laevavrakki. Kui laevavrakk leitud, asume läbi viima uurimistööd, mõõdame ja joonistame.

    Meeskonnatöö vormis tegeleme eriilmeliste ajalooliste esemetega ning asume detailselt lahti harutama nende lugu ühe laevahuku juhtumi raames, võttes taustaks ka Euroopa ajaloo ja mõned tolleaegsed levinud õpetused ja ideed. Analüüsime ja arutleme arheoloogide keeruliste valikute üle ning vanema koolieaga teeme läbi ka lühendatud debati.

    Tund toetab nii karjääriõpet kui ka suulist väljendusoskust.

    Seosed riikliku õppekavaga:   

    Õpilane: 

    II kooliaste 

    • teab, et ajalooallikad jagunevad suulisteks, esemelisteks, kirjalikeks ja audiovisuaalseteks ning toob nende kohta näiteid ja hindab nende usaldusväärsust;  
    • esitab kuuldu ja loetu kohta küsimusi, avaldab arvamust, sõnastab järelduse; 
    • põhjendab oma seisukohta ja aktsepteerib kaaslaste põhjendatud seisukohti; 
    • paigutab ajateljele isikliku elu sündmusi, ajaloosündmusi ja -perioode, kasutades õigesti ajaühikuid; 
    • oskab lugeda kaarti, orienteerub kaardil;
    • teab lugusid oma kodukoha minevikust; 
    • tutvub erinevate elukutsete ja töödega; 

    III kooliaste, lisaks eelnevale:

    • arutleb märksõnade või küsimuste toel ajaloosündmuste ja -nähtuste üle, kujundab oma seisukoha ning põhjendab seda;  
    • analüüsib allikate usaldusväärsust ja teeb allikate põhjal järeldusi; 
    • analüüsib teaduse ja tehnika arengu positiivset ja negatiivset mõju ühiskonnale ja kultuurile, mõistab inimkonna eetilisi valikuid ja vastutust ühiskonna ees seoses teaduse ja tehnika arenguga; 
    • märkab kodukoha kultuuripärandit ja teab selle kujunemislugu, mõistab, et kultuuripärandi tähendus võib ajas muutuda; 
    • selgitab ja toob näiteid, kuidas inimesed on erinevatel ajastutel loodusesse suhtunud; 
    • tutvub ametite ja elukutsetega: selle töö iseloom, töökeskkond, töötingimused, vajalikud teadmised, oskused ja isikuomadused. 

    IV kooliaste/gümnaasium, lisaks eelnevale: 

    • argumenteerib selgelt ja veenvalt, kaitseb oma seisukohti aruteludes, annab hinnanguid, esitab esinejale küsimusi;  
    • seostab Eesti ajalugu Euroopa ja maailma ajalooga, tuues esile erinevate ajalooperioodide eripära; 
    • mõistab, et nii ajalooallikas kui ka ajaloonarratiiv on mõjutatud selle autorist, loomise asjaoludest, ajastust ning tõlgendajast; 
    • märkab minevikupärandit ja väärtustab seda ajalooallikana, mõtestades selle tähendust;  
    • mõistab, kuidas kultuuripärand peegeldab minevikuühiskonda; 
    • mõistab inimtegevuse ja keskkonna vastastikust mõju. 

    Meie veebilehe kasutamise jätkamisega nõustute veebilehe põhifunktsioonide toimimiseks ja kasutaja eelistuste salvestamiseks vajalike küpsiste kasutamisega.

    Save preferences More info