- Lennusadama angaaris
- 9-12. klassile
- Kestus: 90 min
- Grupi suurus soovitavalt kuni 18-20 õpilast, märgatavalt suurema grupi puhul moodustatakse kaks väiksemat gruppi, kes alustavad programmi väikese ajavahega.
Muuseumitunni ülesehitus:
Programmi käigus elatakse läbi viie II MS põgeniku teekond kodurannast põgenikelaagrisse. Üheskoos otsitakse ülevedaja ja taotletakse Rootsis või Saksamaal põgenikustaatust. Kõik peavad koputama südametunnistusele ja vajadusel natuke luiskama, et läbida skriinimine ja saada luba laagrisse jääda. Sest repatrieerimine ehk kodumaale tagasisaatmine võib saada saatuslikuks…
1944. aasta septembris taganeva saksa ja pealetungiva Nõukogude Liidu rindejoonel teele asunud eestlased olid kindlad, et liitlased taastavad kodurahu üsna pea ning sõda lõpeb varsti. Arvati, et jõuludeks ollakse kodus tagasi, varnast haarati kerge sügispalitu ja kotti pisteti igaks juhuks paar perekonnafotot, mõni taiplikum pakkis kaasa ka ametitõendi või Singeri õmblusmasina, millega vajadusel üle mere leiba teenida.
Ühisosad õppekavaga:
Toetab gümnaasiumi õppekava plokki „Lähiajalugu I – Eesti ja maailm 20. sajandi esimesel poolel“ (II MS sündmused, okupatsioonide vaheldumine, elutingimused ja repressioonid erinevate okupatsioonivõimude all), laiemad seosed geograafia (Läänemere riigid), kirjanduse (paguluskirjandus, arutleva essee kirjutamine järeltegevusena) ja ühiskonnaõpetusega (seostatav Eesti ja Euroopa Liidu sõjapõgenike vastuvõtmise poliitikaga kaasajal).
Õpitulemused
Õpilane:
- selgitab, millised sündmused vallandasid 1944. aasta Suurpõgenemise;
- saab rollimängus osaledes kogemuse, milline oli põgeniku teekond kodurannast põgenikelaagrisse;
- tutvub 5 tuntud eestlase põgenemise looga, kirjeldab nende põgenemise põhjuseid ja teekonda;
- teab, milliste ajalooallikate abil saab konstrueerida inimeste elulugusid;
- analüüsib põhjusi, miks osa põgenike võeti välismaa põgenikelaagritesse vastu, teised aga repatrieeriti ehk saadeti kodumaale tagasi.