Font size

Line height

Contrast

Other

Liitu uudiskirjaga

    Pärast meid tulgu või veeuputus?

    Lennusadamas välialal ja angaaris

    7.-9. klassile

    Kestus 75-90 min

    Muuseumitunni eesmärk on tutvustada Läänemere keskkonnaprobleeme – uurida, kuidas mõjutab inimtegevus loodust ja millised on võimalikud lahendused eri probleemide leevendamiseks. Põhirõhk on üksikisiku valikute mõistmisel, eriti tarbijakäitumise kontekstis, arutletakse ka rahvusvahelist tasandit nii probleemide kui ka lahenduste osas. Lennusadama välialal, ekspositsioonis ja õppeklassis saavad õpilased analüüsida Läänemere hetkeseisu nii individuaalselt kui ka rühmades, läbi arutelude ning praktiliste ülesannete. Tunni põhirõhk on õpilaste isiklikel kogemustel ja teadmistel, mida nad jagavad ning põhjendavad. Muuseumitund toetab õpilaste arusaamu jätkusuutliku ja keskkonnasäästliku arengu vajalikkusest.

    Märksõnad: Läänemeri, reostus, tarbimine, valikud, koostöö.

    Ainetevaheline lõiming: geograafia, bioloogia, keemia, keeleõpetus, ühiskonnaõpetus, kunstiõpetus.

    Enne tundi soovitame arutada programmi pealkirja üle. Kas õpilased on kuulnud ütlust “Pärast meid tulgu või veeuputus” ja mida see tähendada võiks?

    Lisaks soovitame vaadata “Terevisiooni” saatelõiku, intervjuud Tarmo Soomerega, Läänemere veetasemest ja sellest, mis põhjustab erinevusi ja mis on tulemuseks. Peale selle tasub meelde tuletada, mis nähtus on globaalne soojenemine. Saade oli eetris 8. juunil 2020 ja on vaadatav siit: https://jupiter.err.ee/1099636/laanemeri-uputab Saates nähtud teemakaart on leitav siit: https://esd.copernicus.org/articles/12/871/2021/esd-12-871-2021-f07-web.png

    Pärast tundi soovitame lahendada ristsõna, mis on leitav e-koolikotist Eesti Meremuuseumi õppematerjalide seast (otsingusõna Meremuuseum). Kuulamiseks sobib taskuhääling SoundCloudist “Vaatame Läänemere sisse” – salvestus 2024. aasta Läänemere päevalt, kus räägiti Läänemere seisust, liikidest, mereprügist ning sellest, kuidas kaitsta Läänemerd ja teha keskkonnasõbralikumaid (tarbimis)valikuid. https://soundcloud.com/avalinn-podcast/laanemere-paeva-arutelu-vaatame-laanemere-sisse

    Õpitulemused:

    Õpilane:

    • teab Läänemere geograafilisi iseärasusi;
    • oskab kirjeldada ja põhjendada erinevaid Läänemerega seotud keskkonnaprobleeme ning pakkuda võimalikke lahendusi;
    • oskab selgitada enda tarbimise mõju keskkonnale;
    • arendab rühmatöö ja kriitilise mõtlemise oskusi;
    • väljendab enda seisukohti ja põhjendab neid;
    • väärtustab keskkonnasäästlikku mõtteviisi, hoolib loodusest;
    • on veendunud, et oskab õpitut edaspidi rakendada igapäevastes tegevustes.

    Seosed riikliku õppekavaga:

    Geograafia:

    1) iseloomustab Läänemere eripära ja keskkonnaprobleeme ning toob näiteid nende lahendamise võimaluste kohta;

    2) kasutab nii paber- kui ka digikaarte ja teisi ruumiinfot edastavaid mudeleid, et leida infot, iseloomustada objekte ja nähtusi, analüüsida, teha järeldusi ning ruumilisi otsuseid ja neid põhjendada;

    3) oskab lugeda kaarti: saab aru legendist ja kaardil kujutatud protsessidest.

    Bioloogia:

    2) mõistab rohepöörde vajalikkust ning märkab keskkonnaprobleeme, leiab eakohasel moel võimalusi nende leevendamiseks;

    4) analüüsib organismidevahelisi seoseid ökosüsteemis, mõistab eluslooduses toimuvaid protsesse ja hindab inimtegevuse positiivset ning negatiivset mõju populatsioonidele ja ökosüsteemide püsimisele.

    Keemia:

    2) teab keemilise saaste allikaid ja analüüsib saastumise tekkepõhjusi, saastumisest tingitud keskkonnaprobleeme (happesademed, raskmetallide ühendid, üleväetamine) ning võimalikke keskkonna säästmise meetmeid.

    Ühiskonnaõpetus:

    3) toob näiteid koostööst oma kogukonnas: kodanikuühendused ja -algatused, noorte organiseeritud koostöövormid;

    4) analüüsib vabalt valitud näidete põhjal inimeste tarbimiskäitumist;

    5) selgitab liigtarbimise põhjusi ja mõju üksikisikule, ühiskonnale ning keskkonnale.

    Kunst:

    6) analüüsib õpetaja toel loodut ja arutleb selle (nii kunsti kui ka visuaalsete objektide) üle, seostades kunste ja kunsti teiste valdkondadega ning ühiskonna muutustega üldisemalt.

    Keel ja kirjandus:

    1) esitab kuuldu ja loetu põhjal küsimusi, teeb järeldusi ning annab hinnanguid;

    2) põhjendab ning avaldab viisakalt ja asjakohaselt arvamust ning seisukohta

    Meie veebilehe kasutamise jätkamisega nõustute veebilehe põhifunktsioonide toimimiseks ja kasutaja eelistuste salvestamiseks vajalike küpsiste kasutamisega.

    Save preferences More info