- Lennusadama angaaris
- 1-12. klassile
- Kestus: 1.-3. klass 60 min, 4.-7. klass 75 min, 8.-12. klass 90 min.
Muuseumitunni eesmärk on tutvustada allveelaeva Lembit lugu, allveelaevade arengut ning elu allveelaevas.
Ette võetakse ajareis 1930. aastate lõppu, mil allveelaeva Lembit seiklused põimuvad Eesti riigi pöördelise ajajärguga. Käsitleme teaduse ja tehnika mõju inimtegevusele.
Uuritakse üldiselt allveelaevanduse ajalugu, aga ka seda, mis on otseselt seotud Eestiga.
Õpilased saavad teada, millistel operatsioonidel osales Lembit ning nooremad õpilased keskenduvad eluolule Eesti kuulsamail allveelaeval.
I-II kooliastmes on tegevused mängulisemad: õpilased tutvuvad Lembitu ajaloo ja samaaegselt Eestis leidnud sündmustega läbi mängu.
III-IV kooliastme õpilastega arutleme põhjalikumalt ka riigikaitse teemadel ajaloos ja tänapäeval: Eesti riigi loomise, kujunemise, iseseisvuse kaotamise ja taastamise tähtsündmused läbi Lembitu loo.
- Enne tundi soovitame vaadata videot Lembitu vintsimisest muuseumi sisse toomisel ning tuletada meelde Eesti Vabariigi olulisemad seigad. Juhul kui tundi külastatakse riigikaitse tunni raames, siis soovitame õpilastel uurida välja, millised alused kuuluvad tänapäeval Eesti Mereväe koosseisu.
- Pärast tundi soovitame lahendada muuseumist kaasa antud tegevuslehti ning vanemate õpilastega laiendada teemat füüsika tunnis, et tehnikateadmisi kinnistada. Samuti uurida võimalusi vabatahtlikuna kaitseliidus või naiskodukaitses kaasa lüüa.
- Pärast tundi sobib vanematel õpilastel teema kinnistamiseks kirjutada essee nt teemal „Tehnika areng sõdade teenistuses“.
- Teemaga süvitsi tegelemiseks olenemata sellest, kas külastate muuseumitundi või mitte, soovitame lugeda Arto Olli raamatut “Kalev ja Lembit”
- Kinnistamiseks sobib vanemate õpilastel vaadata ka saadet sarjast Ajavaod: 18. Jää vabaks, Eesti meri…
Ühisosad õppekavaga:
Eestimaa meie koduna. Riik ja selle kaitse. Valitsus. Naaberriigid. Sallivus erinevate kultuuride ja rahvuste suhtes; Eestimaa asend, piir. Eesti Vabariigi sünd. Ametid ja karjäär – sõjaväelase (allveelaevniku) elu.
Teaduse ja tehnika areng inimeste ja ühiskonna mõjutajana.
Õpitulemused (sõltuvalt vanuseastmest):
Õpilane:
- selgitab allveelaevade tööpõhimõtteid ja arengut;
- oskab nimetada esimesi vahendeid, millega inimesed vee alla sukeldusid;
- toob näiteid tehnika arengu seosest sõjaajalooga;
- teab, millised ruumid ja ametid olid allveelaevadel, Lembitu näitel.
Õpilane:
- arutleb riigi ja riigikaitse olemuse ja vajalikkuse üle: mille või kelle eest soovivad riigid end kaitsta;
- selgitab, millal ja miks Eesti endale allveelaevad tellis;
- oskab nimetada mõnda olulist sündmust Eesti omariikluse kujunemisloos (II kooliaste);
- esitab mõne positiivseid või negatiivse näite riikidevahelisest koostööst või selle puudumisest (II kooliaste);
- selgitab, kuidas on Lembit seotud Eesti ajaloo ja riigikaitse tähtsündmustega (III-IV kooliaste);
- selgitab, kuidas kujunes ja arenes Eesti riigikaitse 20. sajandi I pooles (III-IV kooliaste);
- näitab kaardil Eesti paiknemist Soome lahe ääres ning selgitada Eesti ja Soome koostööd enne II MS (III-IV kooliaste).