{"id":5437,"date":"2024-09-30T09:31:00","date_gmt":"2024-09-30T09:31:00","guid":{"rendered":"https:\/\/meremuuseum.ee\/lennusadam\/?p=5437"},"modified":"2024-10-25T09:58:19","modified_gmt":"2024-10-25T09:58:19","slug":"28-septembril-moodus-30-aastat-laanemere-suurimast-rahuaegsest-laevahukust-estonia-katastroofist","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/meremuuseum.ee\/lennusadam\/2024\/09\/30\/28-septembril-moodus-30-aastat-laanemere-suurimast-rahuaegsest-laevahukust-estonia-katastroofist\/","title":{"rendered":"28. septembril m\u00f6\u00f6dus 30 aastat L\u00e4\u00e4nemere suurimast rahuaegsest laevahukust \u2013 Estonia katastroofist."},"content":{"rendered":"\n

 \u201eKolm aastak\u00fcmmet on m\u00f6\u00f6das Estonia laevahukust ja selle aja jooksul on olnud peamine t\u00e4helepanu huku v\u00f5imalikel erinevatel p\u00f5hjustel ja teooriatel,\u201c s\u00f5nas SA Eesti Meremuuseumi juhatuse liige Urmas Dresen. \u201eEesti Meremuuseumi n\u00e4itus Lennusadamas ei r\u00e4\u00e4gi laevahuku p\u00f5hjustest, uurimisest ja kellegi v\u00f5i millegi s\u00fc\u00fcdistamisest. Eelk\u00f5ige on see laeva ja seal s\u00f5itnute lugu, kas siis oma t\u00f6\u00f6st v\u00f5i lihtsalt reisimisest tulenevalt. Nad k\u00f5ik v\u00e4\u00e4rivad meenutamist ning m\u00e4lestamist, sest huku traagika puudutab sedav\u00f5rd paljusid ja saadab meid veel aastak\u00fcmneid. Laevade nagu ka inimeste eludel on algus ja l\u00f5pp, aga j\u00e4lg j\u00e4\u00e4b, isegi kui see on vetes\u00fcgavustes,\u201c lisas Dresen.
 
Eesti Meremuuseumi m\u00e4lestusn\u00e4itus, mis valmib koost\u00f6\u00f6s Memento Marega jutustab loo omaaegsest Eesti suurimast ja kauneimast reisilaevast Estonia. <\/p>\n\n\n\n


1993. aastal Tallinna\u2013Stockholmi liinil s\u00f5itma hakanud parvlaev Estonia oli Eesti suurim ja kauneim reisilaev. Enne II maailmas\u00f5da samal liinil s\u00f5itnud reisiaurikuga nime jaganud Estonia hakkas s\u00f5itma Eesti lipu all. Reisilaev Estonia s\u00fcmboliseeris eestlastele vabadust, edu ja l\u00e4\u00e4nelikke v\u00e4\u00e4rtusi, mis ei olnud toona just paljudele k\u00e4ttesaadavad.
Laeva lugu sai alguse 1980. aastal, kui L\u00e4\u00e4nemere suuruselt teine parvlaev v\u00e4ljus Meyer Werfti laevatehasest Papenburgis ja asus Stockholm-Mariehamn-Turu liinile Viking Sally nime all. Hiljem nimesid Silja Star ja Wasa King kandnud laev oli moodsa reisilaeva sisustusega, sisaldades k\u00f5ike meeleolukaks ja l\u00f5busaks ajaveetmiseks. N\u00e4itus heidab valgust ka toonasele eluolule laeval. Eesti Meremuuseumi m\u00e4lestusn\u00e4itus avab parvlaeva lugu alates ehitusest, erinevatest omanikest, sisustusest ja eluolust, asetades selle L\u00e4\u00e4nemere parvlaevaliikluse laiemasse konteksti.<\/p>\n\n\n\n


Nii laeva kui 852 inimese teekond katkes 1994. aasta 28. septembri \u00f6\u00f6l. Estonia hukk on rahu aja ohvriterohkeim laeva\u00f5nnetus L\u00e4\u00e4nemerel, mis p\u00fcsib s\u00fcgava traumana eestlaste ja rootslaste hinges t\u00e4nini. Laeval olnud 989 inimesest p\u00e4\u00e4ses vaid 137.<\/p>\n\n\n\n


M\u00e4lestusn\u00e4itus r\u00e4\u00e4gib Estonia loo algusest l\u00f5puni v\u00e4\u00e4rikalt ja lugupidavalt k\u00f5igi suhtes, keda selle laeva lugu on puudutanud.<\/p>\n\n\n\n

Fotod: Aron Urb<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n