<\/figure>\n\n\n\n\u00d5nnetusse sattus 33,5 meetri pikkune ja 6,4 meetri laiune, 1898. aastal Inglismal ehitatud 165 brt mahutavusega aurulaev nimega Saaremaa. Auriku omanik, Tallinnas elanud suurkalur ja ettev\u00f5tja Pavel Malahhov, saatis laeva 1918. aastal kalatraaleriks kohandatuna Barentsi merele tursap\u00fc\u00fcgile. P\u00e4rast Vabaduss\u00f5da ei tulnud eestlaste kalap\u00fc\u00fcgist N\u00f5ukogude Venemaal enam midagi v\u00e4lja ning laeva omanik otsis aurikule teist rakendust. 1921. aasta s\u00fcgisel saadetigi Saaremaa Tallinnast toidulastiga ja teise kapteni komando all puudust kannatavasse Petrogradi, et teha seal \u00e4ri. Toiduaineid oli seal m\u00fc\u00fcdud ja vahetatud ka v\u00e4\u00e4risesemete vastu, sest noil aastail ei olnud luksuskaupadel ses linnas mingit v\u00e4\u00e4rtust. Petrogradist koduteele asunud aurik kaugele ei j\u00f5udnud, Kroonlinna l\u00e4histel sattus laev rasketesse j\u00e4\u00e4oludesse ja hukkus kogu meeskonnaga, vaatamata sellele, et k\u00f5rval seisis\u201cSaaremaad abistanud j\u00e4\u00e4murdja Vjuga. See asjaolu \u00e4ratab \u00fclimat imestust ja kahtlust, sest s\u00e4\u00e4rastes oludes uppuvailt laevadelt on inimesi alati j\u00e4\u00e4le p\u00e4\u00e4senud, teistele laevadel \u00fcmber kolinud ja ellu j\u00e4\u00e4nud.<\/p>\n\n\n\n
Arhiiviandmete p\u00f5hjal p\u00f6\u00f6ras 22. detsembril 1921. aastal Eesti Diplomaatiline Misioon Venemaal verbaalase noodiga nr. 2674 sealse V\u00e4lisasjade Rahvakommissariaadi t\u00e4helepanu Saaremaa hukuga seotud saladuslikele ja v\u00e4ljaselgitamata asjaoludele, mis v\u00e4ltimatult kutsuvad esile mitmesuguseid fantastilisi arutelusid \u2013 kuni laeva paljaksr\u00f6\u00f6vimise ja uputamiseni sellesama aluse poolt, mis Eesti laeva l\u00e4bi j\u00e4\u00e4 Kroonlinnast vaba veeni pukseeris.<\/p>\n\n\n\n
See vana lugu ei ole unustuseh\u00f5lma vajunud t\u00e4nap\u00e4evalgi. Alles hilisminevikus tr\u00fckiti \u00fches Vene publikatsioonis \u00e4ra versioon Saaremaa hukkumisest, milles s\u00fc\u00fcdistati Eesti laeva katses p\u00e4rast edukat spekulatiivset tegevust \u00f6isel ajal Venemaalt p\u00f5geneda ning kokkup\u00f5rkes teise laevaga, mis auriku hukkumiseni viis.<\/p>\n\n\n\n
Arhiiviandmed k\u00f5nelevad sootuks muud. Petrogradi \u201cPropusknoi Punkt\u201d registreeris k\u00fcll 1. detsembril 1921. aastal Saaremaa v\u00e4ljas\u00f5idu Tallinna poole, ent rasked j\u00e4\u00e4olud pidasid laeva reidil kinni veel 7 p\u00e4eva. Laeva pardal olnud lisaks 15 meeskonnaliikmele veel 4 reisijat, loots ja kontrol\u00f6r \u2013 kokku 21 inimest.<\/p>\n\n\n\n
Alles 8. detsembril sai j\u00e4\u00e4murdja Vjuga korralduse viia Saaremaa j\u00e4\u00e4st l\u00e4bi kuni vaba veeni. Mingist p\u00f5genemisest ei saanud juttugi olla. Minek oli raske. M\u00f5lemad laevad olid sageli j\u00e4\u00e4s kinni ja liikusid edasi vaid \u00fcksteist aidates. L\u00f5puks j\u00f5uti \u0160epelevski tuletornini, kus tugevnev tuul p\u00fcsij\u00e4\u00e4 liikuma pani ja laevu s\u00f5jaaegsele miiniv\u00e4ljale kandma hakkas. Vjuga j\u00e4i ankrusse ja proovis t\u00f6\u00f6tava masinaga j\u00e4\u00e4 survele vastu seista, kuid ikkagi j\u00e4tkasid laevad triivi. Kell 2.30 j\u00e4rgmisel hommikul (9. detsembril) v\u00f5ttis Vjuga ankru \u00fcles, et meeskonna seletuse kohaselt ohtikust kohast eemalduda, kuid rammis Saaremaad nii tugevasti, et see kiiresti vajuma hakkas. J\u00e4\u00e4murdja meeskond p\u00fc\u00fcdnud k\u00fcll h\u00e4dasolijaid aidata, ent edutult. Laev koos 21 inimesega uppus vene meremeeste silme all ja k\u00e4eulatuses. M\u00f5ne aja m\u00f6\u00f6dudes lahkus Vjuga s\u00fcndmuskohalt, et suunduda Kroonlinna. Peagi j\u00e4\u00e4nud laev uuesti j\u00e4\u00e4sse kinni ja osa meeskonda l\u00e4inud kaldale jalgsi.<\/p>\n\n\n\n
Eesti pool taotles visalt nende s\u00fcndmuste p\u00f5hjalikku uurimist. Pavel Malahhov pidas Eestis asunud Venemaa esindusega aktiivset kirjavahetust vraki \u00fclest\u00f5stmiseks ja selle uppumise asjaolude v\u00e4ljaselgitamisks. Hukkunute hulgas oli ka keegi Pelageja Malahhov(a), ilmselt laevaomaniku sugulane. Vastuseks kolmele p\u00f6\u00f6rdumisele saadi vaid \u00fclds\u00f5naline noot, kus teatati, et Venemaa valitsus hindas juba varem l\u00e4biviidud juurdlust piisavaks ega pidanud edaspidiseid uuringuid vajalikeks.<\/p>\n\n\n\n
Kas v\u00f5is olla tegemist laevar\u00f6\u00f6vi ja selle meeskonna m\u00f5rvamisega? Arhiividokumentide j\u00e4rgi olnud Petrogradi suundunud laeva pardal 7 miljoni Eesti marga eest kindlustatud laadung. Tallinna tagasi tuleva laeva pardal olnud aga laadung v\u00e4\u00e4rtusega 100 000 Rootsi krooni ja realiseeritud kaupade maksedokumendid. Tegemist oli kindlasti suurte varandustega, mis eestlastele ja nende liitlastele Vabaduss\u00f5ja kaotanud Venemaad kindlasti \u00fcksk\u00f5ikseks ei j\u00e4tnud. Ettekavatsetud r\u00f6\u00f6vm\u00f5rva v\u00f5imalus on r\u00e4nk oletus, kuid veelgi ebausutavam on Saaremaa uppumine seda ramminud j\u00e4\u00e4murdja k\u00f5rval nii, et \u00fckski inimene ei suutnud h\u00fcpata laevu \u00fcmbritsevale j\u00e4\u00e4le ja ellu j\u00e4\u00e4da. Miks lahkus osa Vjuga meeskonnast laevalt ja l\u00e4ks jalgsi kaldale ? Miks keelduti laeva \u00fclest\u00f5stmisest ja selle huku asjaolude edaspidistest uurimistest? Kes julgeb teha j\u00e4reldusi nii s\u00fcngelt l\u00f5ppenud laevahukuloo kohta?<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"1921. aasta 9. detsembril toimus Kroonlinna l\u00e4histel laevahukk, mille taust on kuni t\u00e4nini ebaselge, et mitte \u00f6elda kriminaalne. \u00d5nnetusse sattus 33,5 meetri pikkune ja 6,4 meetri laiune, 1898. aastal Inglismal…","protected":false},"author":2,"featured_media":1226,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_uag_custom_page_level_css":"","advgb_blocks_editor_width":"","advgb_blocks_columns_visual_guide":"","footnotes":""},"categories":[33],"tags":[],"class_list":["post-1225","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-uudised"],"acf":[],"yoast_head":"\n
Detsembri ajaloos\u00fcndmus: Saaremaa kahtlane hukk Kroonlinna l\u00e4histel - Lennusadam<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n