{"id":6041,"date":"2025-08-06T09:54:05","date_gmt":"2025-08-06T09:54:05","guid":{"rendered":"https:\/\/meremuuseum.ee\/lennusadam\/?page_id=6041"},"modified":"2025-08-06T10:11:43","modified_gmt":"2025-08-06T10:11:43","slug":"parast-meid-tulgu-voi-veeuputus","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/meremuuseum.ee\/lennusadam\/parast-meid-tulgu-voi-veeuputus\/","title":{"rendered":"P\u00e4rast meid tulgu v\u00f5i veeuputus?"},"content":{"rendered":"\n
Lennusadamas v\u00e4lialal ja angaaris<\/strong><\/p>\n\n\n\n 7.-9. klassile<\/strong><\/p>\n\n\n\n Kestus 75-90 min<\/strong><\/p>\n\n\n\n Muuseumitunni eesm\u00e4rk<\/strong> on tutvustada L\u00e4\u00e4nemere keskkonnaprobleeme \u2013 uurida, kuidas m\u00f5jutab inimtegevus loodust ja millised on v\u00f5imalikud lahendused eri probleemide leevendamiseks. P\u00f5hir\u00f5hk on \u00fcksikisiku valikute m\u00f5istmisel, eriti tarbijak\u00e4itumise kontekstis, arutletakse ka rahvusvahelist tasandit nii probleemide kui ka lahenduste osas. Lennusadama v\u00e4lialal, ekspositsioonis ja \u00f5ppeklassis saavad \u00f5pilased anal\u00fc\u00fcsida L\u00e4\u00e4nemere hetkeseisu nii individuaalselt kui ka r\u00fchmades, l\u00e4bi arutelude ning praktiliste \u00fclesannete. Tunni p\u00f5hir\u00f5hk on \u00f5pilaste isiklikel kogemustel ja teadmistel, mida nad jagavad ning p\u00f5hjendavad. Muuseumitund toetab \u00f5pilaste arusaamu j\u00e4tkusuutliku ja keskkonnas\u00e4\u00e4stliku arengu vajalikkusest.<\/p>\n\n\n\n M\u00e4rks\u00f5nad: L\u00e4\u00e4nemeri, reostus, tarbimine, valikud, koost\u00f6\u00f6.<\/p>\n\n\n\n Ainetevaheline l\u00f5iming: geograafia, bioloogia, keemia, keele\u00f5petus, \u00fchiskonna\u00f5petus, kunsti\u00f5petus.<\/p>\n\n\n\n Enne tundi soovitame<\/strong> arutada programmi pealkirja \u00fcle. Kas \u00f5pilased on kuulnud \u00fctlust \u201cP\u00e4rast meid tulgu v\u00f5i veeuputus\u201d<\/strong> ja mida see t\u00e4hendada v\u00f5iks?<\/p>\n\n\n\n Lisaks soovitame vaadata \u201cTerevisiooni\u201d saatel\u00f5iku, intervjuud Tarmo Soomerega, L\u00e4\u00e4nemere veetasemest ja sellest, mis p\u00f5hjustab erinevusi ja mis on tulemuseks. Peale selle tasub meelde tuletada, mis n\u00e4htus on globaalne soojenemine. Saade oli eetris 8. juunil 2020 ja on vaadatav siit: https:\/\/jupiter.err.ee\/1099636\/laanemeri-uputab<\/a> Saates n\u00e4htud teemakaart on leitav siit: https:\/\/esd.copernicus.org\/articles\/12\/871\/2021\/esd-12-871-2021-f07-web.png<\/a><\/p>\n\n\n\n P\u00e4rast tundi soovitame lahendada rists\u00f5na, mis on leitav e-koolikotist Eesti Meremuuseumi \u00f5ppematerjalide seast (otsingus\u00f5na Meremuuseum). Kuulamiseks sobib taskuh\u00e4\u00e4ling SoundCloudist \u201cVaatame L\u00e4\u00e4nemere sisse\u201d \u2013 salvestus 2024. aasta L\u00e4\u00e4nemere p\u00e4evalt, kus r\u00e4\u00e4giti L\u00e4\u00e4nemere seisust, liikidest, merepr\u00fcgist ning sellest, kuidas kaitsta L\u00e4\u00e4nemerd ja teha keskkonnas\u00f5bralikumaid (tarbimis)valikuid. https:\/\/soundcloud.com\/avalinn-podcast\/laanemere-paeva-arutelu-vaatame-laanemere-sisse<\/a><\/p>\n\n\n\n \u00d5pitulemused:<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u00d5pilane:<\/p>\n\n\n\n Seosed riikliku \u00f5ppekavaga:<\/strong><\/p>\n\n\n\n Geograafia:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 1) iseloomustab L\u00e4\u00e4nemere erip\u00e4ra ja keskkonnaprobleeme ning toob n\u00e4iteid nende lahendamise v\u00f5imaluste kohta;<\/p>\n\n\n\n 2) kasutab nii paber- kui ka digikaarte ja teisi ruumiinfot edastavaid mudeleid, et leida infot, iseloomustada objekte ja n\u00e4htusi, anal\u00fc\u00fcsida, teha j\u00e4reldusi ning ruumilisi otsuseid ja neid p\u00f5hjendada;<\/p>\n\n\n\n 3) oskab lugeda kaarti: saab aru legendist ja kaardil kujutatud protsessidest.<\/p>\n\n\n\n Bioloogia:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 2) m\u00f5istab rohep\u00f6\u00f6rde vajalikkust ning m\u00e4rkab keskkonnaprobleeme, leiab eakohasel moel v\u00f5imalusi nende leevendamiseks;<\/p>\n\n\n\n 4) anal\u00fc\u00fcsib organismidevahelisi seoseid \u00f6kos\u00fcsteemis, m\u00f5istab eluslooduses toimuvaid protsesse ja hindab inimtegevuse positiivset ning negatiivset m\u00f5ju populatsioonidele ja \u00f6kos\u00fcsteemide p\u00fcsimisele.<\/p>\n\n\n\n Keemia:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 2) teab keemilise saaste allikaid ja anal\u00fc\u00fcsib saastumise tekkep\u00f5hjusi, saastumisest tingitud keskkonnaprobleeme (happesademed, raskmetallide \u00fchendid, \u00fclev\u00e4etamine) ning v\u00f5imalikke keskkonna s\u00e4\u00e4stmise meetmeid.<\/p>\n\n\n\n \u00dchiskonna\u00f5petus:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 3) toob n\u00e4iteid koost\u00f6\u00f6st oma kogukonnas: kodaniku\u00fchendused ja -algatused, noorte organiseeritud koost\u00f6\u00f6vormid;<\/p>\n\n\n\n 4) anal\u00fc\u00fcsib vabalt valitud n\u00e4idete p\u00f5hjal inimeste tarbimisk\u00e4itumist;<\/p>\n\n\n\n 5) selgitab liigtarbimise p\u00f5hjusi ja m\u00f5ju \u00fcksikisikule, \u00fchiskonnale ning keskkonnale.<\/p>\n\n\n\n Kunst:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 6) anal\u00fc\u00fcsib \u00f5petaja toel loodut ja arutleb selle (nii kunsti kui ka visuaalsete objektide) \u00fcle, seostades kunste ja kunsti teiste valdkondadega ning \u00fchiskonna muutustega \u00fcldisemalt.<\/p>\n\n\n\n Keel ja kirjandus:<\/strong><\/p>\n\n\n\n 1) esitab kuuldu ja loetu p\u00f5hjal k\u00fcsimusi, teeb j\u00e4reldusi ning annab hinnanguid;<\/p>\n\n\n\n 2) p\u00f5hjendab ning avaldab viisakalt ja asjakohaselt arvamust ning seisukohta<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n