Mereametid – 10 kaardimängu

kaardimäng

Merekultuuriaasta raames on Meremuuseum koostöös TTÜ Mereakadeemiaga andnud välja põneva metoodilise kaardipaki „Mereametid – 10 kaardimängu”. Toodet saab osta Lennusadama ja Paksu Margareeta muuseumipoodidest. Lisainfo: kauplus@lennusadam.eu

Oleme välja pakkunud 10 mängu, kuid meetodeid nende kaartide kasutamiseks saad ise käigu pealt juurde mõelda. Tavapäraste kaardimängude mängimiseks võib merendussümbolite asemel kasutada ka traditsioonilisi maste, meie soovitame käesolevaid kaarte kasutada aga ennekõike kavalaks õppimiseks nii koolis kui kodus!

Mastid

Mereametite kaartide mastideks on paat, majakas, ankur ja lest.

mastid

Merega seotud ametid

Iga kaardipaki number on seotud kindla kaasaegse merendusvaldkonnaga ja kahe vastava valdkonna ametiga. Nii on näiteks number neljad muuseumitöötajad: merendusajaloolane ja mudeliehitaja. Siiski pole tekkivad paarid täpselt ühesugused, vaid igal ametipaaril leidub ka 3 tillukest erinevust.

NumberMerendusvaldkondAmetid Должности
2SportPurjetaja

Aerutaja

Яхтсмен

Гребец

3MerebioloogiaMerebioloog

Mikrobioloog

Морской биолог

Микробиолог

4MuuseumitöötajaMerendusajaloolane

Mudeliehitaja

Морской историк

Судомоделист

5KeskkonnakaitseVabatahtlik

Keskkonnainspektor

Доброволец

Инспектор охраны природы

6KalandusIhtüoloog

Kalur

Ихтиолог

Рыбак

7SadamatöötajadKaimadrus

Dokker

Швартовщик

Докер

8PiirivalvePiirivalveametnik

Tollitöötaja

Пограничник

Таможенник

9LaevaehitusKeevitaja

Insener

Сварщик

Инженер

10HüdroloogiaMerekartograaf

Meteoroloog

Картограф

Метеоролог

11 (poiss)AllveearheoloogiaAllveearheoloog

Restauraator

Подводный археолог

Реставратор

12 (emand)PäästeametVetelpäästja

Merepäästja

Спасатель на водах

Морской спасатель

13 (kuningas)MerevägiMadrus

Ohvitser

Матрoс

Офицер

1 (äss)Laeva meeskondMehaanik

Tüürimees

Механик

Судоводитель

JokkerSalakaubavedaja

Suvitaja

Контрабандист

Отпускник

Mereametid: kümme kaardimängu

  • Leia 3 erinevust!

Sama ameti kaardid näivad sarnased, kuid tegelikult on neil alati kolm tillukest erinevust, leidke need üles! Mäng sobib lasteaia- ja algklassilastele sõnavara ja tähelepanu arendamiseks.

  • Must notsu

Kaardid segatakse ja jagatakse mängijate vahel laiali. Teistele mängijatele oma kaarte ei näidata. Mäng liigub päripäeva ning seda alustab kaartide segajast vasakul olev mängija, kes tõmbab oma parempoolselt naabrilt (ehk jagajalt) ühe kaardi ning paneb selle oma kaartide hulka. Kaardid, millel on sama pilt, moodustavad paari ning juhul kui mängija kätte satub paar, siis pannakse see paar maha. Mängu saavad lõpetada (“võita”) need, kellel õnnestub oma käes olevatest kaartidest lahti saada, jättes seega kaotajale kätte “musta notsu”. Kõiki ameteid leidub pakis kaks tükki, välja arvatud jokkerikaardid (suvitaja ja salakaubavedaja). „Must notsu“ on üks jokkerikaartidest.

  • Gruppide moodustamine

Gruppe saab moodustada ametite, värvide, ametivaldkondade, mastide või numbrite kaupa. Näiteks saab klassis neljaks jagad mastide alusel: lestad, paadid, majakad ja ankrud.

  • Sik-sak grupitöö
ristirästi

Klass jagatakse neljast õpilasest koosnevateks rühmadeks mingi kaarditunnuse alusel (nt. mastide), neid rühmasid nimetatakse kodurühmadeks.

Kodurühmadele jagatakse ülesanne. Nüüd jagatakse grupp mingi teise kaarditunnuse alusel uuteks rühmadeks (nt. ametite alusel), uusi rühmi nimetatakse ekspertrühmadeks. Iga ekspertrühm tegeleb erineva teemaga. Ekspertrühmas on esindaja kõigist kodurühmadest. Viimaks saavad jälle kokku kodurühmad, koos asutakse lahendama ülesannet.

  • Memoriin ehk leia paarid
thumb_DSCF3144_1024

Kaardid segatakse ja asetatakse tagurpidi lauale, korraga võib üks mängija avada kaks kaarti. Mängijal, kes leiab õige paari, on uus võimalus. Kui avatakse sobimatu paar, tuleb kaardid tagasi lauale panna pildiga allapoole. Võidab mängija, kes kogub kõige enam paare. Paarideks on ametid ja ühe paari võivad moodustada ka jokkerid.

  • Alias

Sõnavara arendamiseks sobilik mäng, kus peab arvama, millist ametit paariline või rühmakaaslane kirjeldab. Näiteks: „Selle ameti esindaja juhib laeva.“ – „Kapten!“ Seda mängu saab mängida ka nii, et inimene peab ära arvama, kes ta ise on. Näiteks kõik õpilased saavad ühe kaardi ja nad hoiavad kaarti avatud pildiga oma otsmiku juures ja küsivad klassis ringi liikudes kaaslastelt „kas“ küsimusi. Need, kes oma ameti ära arvavad võivad kohale istuma minna.

  • Rollimäng

Erinevate elualade esindajate arvamused lähevad sageli lahku. Näiteks merebioloogidel võib olla kalapüügi kvootidest üks arusaam ja kaluritel teine. Temaatilise diskussiooni elavdamiseks sobivad loosiga tõmmatud ametikaardid imehästi, et arutleda kellegi teise positsioonilt.

  • Kuidas saada…?

Loosiga tõmmatud kaartide abil saab arutada, milliseid karjäärivalikuid peaks inimene tegema, et selle ameti juurde jõuda. Millises koolis õppima, milliseid oskusi omandama, milliseid iseloomujooni lihvima? Ülesanne sobib paari- või rühmatööks, aga ka individuaalseks kodutööks. NB! Merenduses ei ole töid „poistele“ või „tüdrukutele“, vaid kõigile nutikatele ja töökatele inimestele. Seetõttu oleme kaartidel kujutanud võrdselt mehi ja naisi.

  • Ülesanded meeskonnas

Tahvlile võib kirjutada iga masti (või numbri) rolli rühmas. Näiteks risti – kroonik, teeb märkmeid; ärtu – ajakirjanik, vastutab andmete kogumise eest, kuulab maad ja guugeldab; ruutu – analüütik, hindab kriitiliselt allikaid ja teeb vahet arvamusel ja faktil; poti – suhtekorraldaja, vaatab, et kõik saaksid rühmas sõna ja jälgib aega. Lisaks tasub kokku leppida, mille eest vastutavad ühiselt kõik rühmaliikmed (nt. üksteise kuulamine ja abistamine, paindlikkus ja ausus).

  • Õige või vale?

Kaardi tagumine külg on tumesinine, eesmine pool valge värvilise pildiga. Tunnilõpu kinnistusküsimusi esitades saab õpilastel paluda näidata kaardi tagumist (sinist) külge, kui vastus on vale ja esimest (valget) kui vastus on õige. Nii saab hõlpsasti ja ülevaatlikult haarata kordamisse kogu grupi.

Kui sul on veel põnevaid õppemängude ideid nende kaartide kasutamiseks, mida teistega jagada, siis kirjuta nendest Meremuuseumi haridustöö kuraatorile: helene@meremuuseum.ee

Loe veel merekultuuriaastast siit: www.merekultuur.ee

Head õppimist ja mängimist!

Uudised

Sündmused

10Sept
Paksu Margareeta värkstuba

Maagilised kõlavööd ja paelad

Vaata kalendrit

Korralda oma sündmus

Teeme koos sündmuse, millest räägitakse veel kaua!

Vaata lähemalt

Uudised

VIIKINGID_2

Eesti Meremuuseum tõi Rootsi Ajaloomuuseumi maailmakuulsa viikingite näituse Lennusadamasse

Viikingid on kohal! Uus näitus “Viikingid: elu legendide taga” on Lennusadamas avatud alates 13. augustist 2016 kuni 15. jaanuarini 2017. Näitusega kaasnevad põnevad ekskursioonid, programmid ning menüü kohvikus MARU!

12. August

Ko--ue-11.-sajandi-peitleidu-kuuluv-rinnakee-keskplaat.

Paksus Margareetas avati näitus “Viikingiaja aarded Eestist”!

Paksus Margareetas avati 15. juulil 2016 Eesti viikingiaega tutvustav näitus, mis toob esmakordselt avalikkuse ette suurima valiku haruldasi viikingiaegseid leide ning koos nendega ka uued uurimustulemused Eesti viikingiajast.

15. Juuli

Vanemad uudised
Sulge kaart

Kontakt

+372 620 0550 (E–R kl 9–17)
info@lennusadam.eu
Vesilennuki tee 6, Tallinn

Avatud 10.00–19.00 (E–P)

Vaata kaarti