Möödub 80 aastat allveelaevade Kalev ja Lembit vettelaskmisest

Kalev-ja-Lembit-Loksa-sadamas-1937

Kalev-klassi allveelaevade teenistusse määramisega lõppes ühtlasi Eesti Merejõudude 18 aastat kestnud sihikindel töö välja töötada ning ellu viia uus merekaitsekontseptsioon.

Allveelaevade vajadust rõhutati juba Eesti Vabadussõja alguses, 28. novembril 1918, mil 2. järgu kapten Rudolf Schiller soovitas tuleviku perspektiive silmas pidades muretseda riikliku merepiiri kaitseks ofensiivse otstarbega sõjalaevu. Schilleri arusaamade kohaselt oleksid allveelaevad enda lahingutegevuse iseloomu tõttu „väikese riigi tugevaks relvaks“. Merejõudude juhtkond üritaski 1920-ndatel aastatel välja vahetada olemasolevat sõjalaevastikku, kuid Rahvaste Liidu sekkumise tõttu ei müüdud vast iseseisvunud Ida-Euroopa riikidele ofensiivse otstarbega (s.h. allveelaevad) relvastust.

Juba 1920. aastal töötati mereväelaste poolt välja väikeriigile kõige sobilikum merekaitsekontseptsioon, mis pidi jõustuma hiljemalt 1940. aastal. Merejõudude nägemuse kohaselt pidi Eesti merevägi koosnema väikesest ning efektiivsest sõjalaevastikust, mis hõlmaks allveelaevu, mootortorpeedopaate, vahilaevu ja miiniveeskajatest traalereid. Ajavahemikul 1920–1924 uuriti potentsiaalsete aluste soetamise võimalusi Suurbritanniast, kuid erinevatel põhjustel ei jõutud ostutehinguteni. Merevägi otsustas seejärel korda seada enda olemasolevad sõjalaevad. Esimesed reaalsed sammud allveelaevade hanikimiseks toimusid ajavahemikul 1926–1927, mil mereväeleitnandid Ferdinand Schmiedehelm ja Alfred Pontak komandeeriti allveelaevnike kursustele Fort Blockhousi (Gasport). Eelnimetatud ohvitserid said ühtlasi väärtusliku merepraktika Suurbritannia allveelaevadel, kellest hiljem said Kalev-klassi allveelaevade komandörid.

Riigikaitse Nõukogu otsustas 11.04.1933 maha müüa vananenud miiniristlejad Lennuk ja Wambola. Müügist saadud summale lisaks, 2 314 000 krooni, määrati Kaitseministeeriumi eelarvest 1935–1940 krediiti 6 686 000 krooni allveelaevade ehitamiseks. 12. detsembril 1934 sõlmiti leping Vickers-Armstrongi tehasega, kes ühtlasi garanteeris tulevaste laevameeskondade väljaõppe. Uute allveelaevade hinnaks kujunes 360 000 inglise naela. Siinkohal tasuks mainida, et allveelaevade ehitusel olid eestlastel spetsiifilised kriteeriumid. Sõjalaevade keresid pidi tugevdama, et alus oleks võimeline jääoludes sõitma ning samuti välja tulistama 2 erinevat sorti torpeedosid.

Käesoleval aastal tähistab enda 80 juubelit Eesti Meremuuseumi püsiekspositsioonis olev allveelaev Lembit. 7. juulil 1936. aastal kell 13:07 lasti Barrow-in-Furnessi sadamalinnas esmakordselt vette allveelaev Lembit ja kell 13:20 järgnes allveelaev Kalev. Pidulikust tseremooniast võttis osa 180 pealtvaatajat, kelle hulka kuulusid Argentiina, Eesti, Suurbritannia, Rumeenia ja Portugali mereväeohvitserid ning sõjalaevad ehitanud Vickers & Armstrong Ltd direktor sir Charles Craven. Järgnevatel kuudel mehitati allveelaevad eesti mereväelastega ja Eesti Merejõudude teenistusse arvati nad 1937.a. suvel. Konkreetsete sõjalaevade näol oli 1930-ndatel aastatel tegemist Läänemere regiooni kõige modernsemate allveelaevadega.

 

Uudised

  • Vetemaa

    Paksu Margareeta sisearhitektuurse lahenduse ideekonkursi võitis ideekavand “Vetemaa”

    13.09 selgus Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurse lahenduse ideekonkursi võitja. Žürii hindas konkursi võidutööks ideekavandi märksõnaga „Vetemaa“, mille autorid on Helen Oja, Raul Kalvo ja Artur Stashkevitsh (Inphysica Technology OÜ). Ideekonkursi teise koha vääriliseks tunnistas žürii ideekavandi „Räim tomatis“, mille autorid on Krista Lepland, Karin Paulus, Kärt Loopalu ja Krista Thomson (Laika, Belka, Strelka OÜ ja Superellips […]

    14. September

  • Ideekonkurssi “Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurne lahendus” võidutöö teatavaks tegemine ja nimekaartide avamine.

    „Täna, 8.septembril, kell 10:00 kogunes Lennusadamas ideekonkurssi “Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurne lahendus” žürii. Konkurssile laekus kokku viis võistlustööd, mille vahel selgitas žürii välja võitja. Võidutöö teatavaks tegemine ning kavandite märgusõnadele vastavate nimekaadiümbrike avamine ja kavandite autorite avalikustamine leiab aset kolmapäeval, 13.septembril, algusega kell 10:30 Paksus Margareetas, aadressil Pikk 70, Tallinnas.“

    08. September

  • Veel uudiseid

Sündmused

Vaata kalendrit

Uudised

Vetemaa

Paksu Margareeta sisearhitektuurse lahenduse ideekonkursi võitis ideekavand “Vetemaa”

13.09 selgus Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurse lahenduse ideekonkursi võitja. Žürii hindas konkursi võidutööks ideekavandi märksõnaga „Vetemaa“, mille autorid on Helen Oja, Raul Kalvo ja Artur Stashkevitsh (Inphysica Technology OÜ). Ideekonkursi teise koha vääriliseks tunnistas žürii ideekavandi „Räim tomatis“, mille autorid on Krista Lepland, Karin Paulus, Kärt Loopalu ja Krista Thomson (Laika, Belka, Strelka OÜ ja Superellips […]

14. September

Ideekonkurssi “Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurne lahendus” võidutöö teatavaks tegemine ja nimekaartide avamine.

„Täna, 8.septembril, kell 10:00 kogunes Lennusadamas ideekonkurssi “Paksu Margareeta ruumide ja ekspositsiooni sisearhitektuurne lahendus” žürii. Konkurssile laekus kokku viis võistlustööd, mille vahel selgitas žürii välja võitja. Võidutöö teatavaks tegemine ning kavandite märgusõnadele vastavate nimekaadiümbrike avamine ja kavandite autorite avalikustamine leiab aset kolmapäeval, 13.septembril, algusega kell 10:30 Paksus Margareetas, aadressil Pikk 70, Tallinnas.“

08. September

Septembri museaal: Nargeni vrakilt leitud süstal

2015. aastal avastati Naissaare lähedalt ilmselt 16. sajandist pärinev laevavrakk, millelt õnnestus pinnale tuua üle 50 eseme. Mitmesuguste üsnagi tavaliste ja mõnegi väga kummalise leiu hulgas oli ka metallist valmistatud jämeda nõelaga süstal.
Väikesel kaubalaeval transporditud väärtusliku saadetise teekonna katkestas mereõnnetus Naissaare lähedal, mis lisaks laeva detailidele jättis merepõhja ka uurimismaterjali nii keraamikauurijatele kui meditsiiniajaloolastele.

07. September

Vanemad uudised
Sulge kaart

Kontakt

+372 6411 408
info@meremuuseum.ee
Pikk 70, Tallinn

Lennusadam 10.00–19.00 (E–P)

Paks Margareeta 10.00–19.00 (E-P)

Vaata kaarti